Υποχρεωτικά Μαθήματα
Υποχρεωτικό
- ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ
-
Με την ολοκλήρωση του μαθήματος οι φοιτητές αναμένεται να:
- γνωρίζουν τη γλωσσική ανάπτυξη στις Διάχυτες Αναπτυξιακές Διαταραχές Αυτιστικού Φάσματος στα επιμέρους επίπεδα γλωσσικής ανάπτυξης (φωνολογία, σημασιολογία, μορφοσύνταξη και πραγματολογία)
- γνωρίζουν εναλλακτικές μεθόδους επικοινωνίας στον αυτισμό και να δημιουργούν τις δικές τους κοινωνικές ιστορίες
- διερευνούν σχετική επιστημονική βιβλιογραφία
- παρουσιάζουν επιστημονικές εργασίες
- γνωρίζουν τη γλωσσική ανάπτυξη στις Διάχυτες Αναπτυξιακές Διαταραχές Αυτιστικού Φάσματος στα επιμέρους επίπεδα γλωσσικής ανάπτυξης (φωνολογία, σημασιολογία, μορφοσύνταξη και πραγματολογία)
- ΓΕΝΙΚΕΣ ΙΚΑΝΟΤΗΤΕΣ
-
- Εφαρμογή της γνώσης στην πράξη
- Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
- Λήψη αποφάσεων
- Αυτόνομη εργασία
- Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
- Εφαρμογή της γνώσης στην πράξη
- ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ
-
Σύντομη Περιγραφή Μαθήματος: Στο περιεχόμενο του μαθήματος περιλαμβάνεται η γνωριμία με τις διαταραχές στο αυτιστικό φάσμα (ΔΑΦ) και τη λειτουργικότητα του αυτισμού σύμφωνα με τα ταξινομικά συστήματα ψυχικών νοσημάτων. Επίσης, θα παρουσιαστούν τα ελλείμματα των ατόμων αυτών σε σχέση με τις γλωσσικές και γνωστικές τους ικανότητες και θα γίνει σύνδεση αυτών των δύο. Τέλος, θα γίνει αναφορά σε εναλλακτικά συστήματα επικοινωνίας στον αυτισμό, αλλά και στη δημιουργία κοινωνικών ιστοριών, στις οποίες οι φοιτητές/ριες θα έχουν την ευκαιρία να εξασκηθούν.
Το μάθημα αναπτύσσεται σε 13 επιμέρους θεματικές ενότητες:
- Εισαγωγή – Διαταραχές Αυτιστικού Φάσματος - Χαρακτηριστικά των ατόμων με αυτισμό- Αρχικές ενδείξεις
- Διαγνωστικά κριτήρια (DSM-4 & DSM-5) και αξιολόγηση
- Γλώσσα - ομιλία - επικοινωνία (ηχολαλία) στις Διαταραχές Αυτιστικού Φάσματος
- Συναισθήματα στον Αυτισμό
- Σημασιολογική ανάπτυξη σε τυπικούς πληθυσμούς
- Πραγματολογική ανάπτυξη σε τυπικούς πληθυσμούς
- Επικοινωνία, λόγος, γλώσσα, σημασιολογική-πραγματολογική ανάπτυξη ατόμων με αυτισμό
- Γνωστικές ικανότητες στον αυτισμό (μνήμη, προσοχή, Θεωρία του Νου)
- Η σημασία και η κατασκευή κοινωνικών ιστοριών (και πρακτική εξάσκηση)
- Εναλλακτικά συστήματα επικοινωνίας στον αυτισμό
- Διαχείριση προβλημάτων συμπεριφοράς παιδιών με ΔΑΦ
- Αυτισμός και διδακτικές παρεμβάσεις
- Γλωσσική ανάπτυξη στον αυτισμό: Αλληλοεπικάλυψη με Αναπτυξιακή Γλωσσική Διαταραχή
- ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ
-
Δραστηριότητα Φόρτος Εργασίας Εξαμήνου
Διαλέξεις - Μελέτη & ανάλυση βιβλιογραφίας 26
Εκπόνηση εργασίας 21
Προσωπική μελέτη και προετοιμασία εξετάσεων
20
Προετοιμασία
συμμετοχής στις γραπτές
εξετάσεις33
Σύνολο μαθήματος 100
- ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΦΟΙΤΗΤΩΝ
-
- Γραπτή εργασία. Βαρύτητα: 20%
- Γραπτή εξέταση στο τέλος του εξαμήνου, η οποία περιλαμβάνει ερωτήσεις ανάπτυξης, σύντομης απάντησης ή/και θέματα κλειστού τύπου (π.χ. πολλαπλής επιλογής). Βαρύτητα: 80%
Γλώσσα αξιολόγησης: ελληνική
Οι σχετικές πληροφορίες ανακοινώνονται στο e-class του μαθήματος.
- Γραπτή εργασία. Βαρύτητα: 20%
- ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ-ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ
-
Διανεμόμενα συγγράμματα (Εύδοξος)
- Βογινδρούκας, Ι. & Sherratt D. (2020). Υποστηρίζοντας την εξέλιξη παιδιών με αυτισμό. Οδηγός εκπαίδευσης παιδιών με διάχυτες αναπτυξιακές διαταραχές. ΑΦΟΙ Κυριακίδη Εκδόσεις Α.Ε.
- Σινανίδου, Μ. (2013). Διάχυτες Αναπτυξιακές Διαταραχές. Αυτισμός. Εκδόσεις Ίων.
- Συριοπούλου, Χ., Κασίμος, Δ. (2013). Επικοινωνία και Εκπαίδευση Ατόμων με ΔΑΔ/αυτισμό. Θεσσαλονίκη: Παν/μίου Μακεδονίας.
Ενδεικτική βιβλίογραφία περαιτέρω μελέτης
- Attwood,T. (2005). Παιδιά με ιδιαιτερότητες στη γλωσσική ανάπτυξη και την κοινωνική αλληλεπίδραση μετ Κορογιαννάκη Μιχαλέτου. Αθήνα: εκδ. Σαββάλα.
- Faherty, C. (2000) Τι σημαίνει για μένα. Αθήνα: Ελληνική Εταιρία Προστασίας Αυτιστικών.
- Frith, U. (1994). Αυτισμός. Αθήνα: Ελληνικά Γράμματα.
- Gray, C. & White, L. A. (2003). Κοινωνική Προσαρμογή. Πρακτικός Οδηγός για αυτιστικά Παιδιά και Παιδιά με σύνδρομο Asperger. Αθήνα: Σαββάλας.
Συναφή επιστημονικά περιοδικά:
- Journal of Communication Disorders
- Autism Research
- Autism
- Language Processing and Disorders
- Βογινδρούκας, Ι. & Sherratt D. (2020). Υποστηρίζοντας την εξέλιξη παιδιών με αυτισμό. Οδηγός εκπαίδευσης παιδιών με διάχυτες αναπτυξιακές διαταραχές. ΑΦΟΙ Κυριακίδη Εκδόσεις Α.Ε.
- URL ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ ΣΤΟ ECLASS