Λογοθεραπεία: Διαταραχές Αυτιστικού Φάσματος

Κωδικός μαθήματος
4105
Μονάδες ECTS
4
Εξάμηνο
Εξάμηνο Δ
Κατηγορία μαθήματος
Περιγραφή μαθήματος
ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ

Με την ολοκλήρωση του μαθήματος οι φοιτητές αναμένεται να:

  • γνωρίζουν τη γλωσσική ανάπτυξη στις Διάχυτες Αναπτυξιακές Διαταραχές Αυτιστικού Φάσματος στα επιμέρους επίπεδα γλωσσικής ανάπτυξης (φωνολογία, σημασιολογία, μορφοσύνταξη και πραγματολογία)
  • γνωρίζουν εναλλακτικές μεθόδους επικοινωνίας στον αυτισμό και να δημιουργούν τις δικές τους κοινωνικές ιστορίες
  • διερευνούν σχετική επιστημονική βιβλιογραφία
  • παρουσιάζουν επιστημονικές εργασίες
ΓΕΝΙΚΕΣ ΙΚΑΝΟΤΗΤΕΣ
  • Εφαρμογή της γνώσης στην πράξη
  • Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
  • Λήψη αποφάσεων
  • Αυτόνομη εργασία
  • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

Σύντομη Περιγραφή Μαθήματος: 

Στο περιεχόμενο του μαθήματος περιλαμβάνεται η γνωριμία με τις διαταραχές στο αυτιστικό φάσμα (ΔΑΦ) και τη λειτουργικότητα του αυτισμού σύμφωνα με τα ταξινομικά συστήματα ψυχικών νοσημάτων. Επίσης, θα παρουσιαστούν τα ελλείμματα των ατόμων αυτών σε σχέση με τις γλωσσικές και γνωστικές τους ικανότητες και θα γίνει σύνδεση αυτών των δύο. Τέλος, θα γίνει αναφορά σε εναλλακτικά συστήματα επικοινωνίας στον αυτισμό, αλλά και στη δημιουργία κοινωνικών ιστοριών, στις οποίες οι φοιτητές/ριες θα έχουν την ευκαιρία να εξασκηθούν.

Το μάθημα αναπτύσσεται σε 13 επιμέρους θεματικές ενότητες:

  1. Εισαγωγή – Διαταραχές Αυτιστικού Φάσματος - Χαρακτηριστικά των ατόμων με αυτισμό-Αρχικές ενδείξεις
  2. Διαγνωστικά κριτήρια (DSM-5) και αξιολόγηση
  3. Κοινωνικότητα και κοινωνική επικοινωνία
  4. Αισθητηριακές δυσκολίες – Αισθητηριακή Ολοκλήρωση
  5. Δυσκολίες στη συμπεριφορά
  6. Θεωρία του Νου & Θεωρία της Κεντρικής Συνοχής
  7. Διεπιστημονική Αξιολόγηση
  8. Γλωσσικό πρόγραμμα MAKATON
  9. PECS-AAC
  10. Προσέγγιση TEACCH
  11. Κοινωνικές Ιστορίες
  12. Εντατική Αλληλεπίδραση
  13. Συμπερίληψη Παράλληλη Στήριξη Τμήμα Ένταξης
ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ
Δραστηριότητα

Φόρτος Εργασίας Εξαμήνου

Διαλέξεις - Μελέτη & ανάλυση βιβλιογραφίας

26

Εκπόνηση υποχρεωτικής εργασίας

30

Αυτοτελής προσωπική μελέτη

36

Προετοιμασία συμμετοχής στις γραπτές
εξετάσεις

33

Σύνολο μαθήματος

125

ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΦΟΙΤΗΤΩΝ
  • Γραπτή εργασία. Οι φοιτητές καλούνται να εκπονήσουν ατομική γραπτή εργασία που περιλαμβάνει την ανάλυση υποθετικού περιστατικού και το σχεδιασμό λογοθεραπευτικής παρέμβασης με βάση τις γνώσεις και τις μεθόδους που διδάσκονται στο μάθημα.

Έκταση εργασίας: έως 2.000 λέξεις. Βαρύτητα: 20%

  • Γραπτή εξέταση στο τέλος του εξαμήνου, η οποία περιλαμβάνει ερωτήσεις ανάπτυξης, σύντομης απάντησης ή/και θέματα κλειστού τύπου (π.χ. πολλαπλής επιλογής). Βαρύτητα: 80%

Γλώσσα αξιολόγησης: ελληνική

Οι σχετικές πληροφορίες ανακοινώνονται στο e-class του μαθήματος.

ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ-ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ
  • Attwood,T. (2005). Παιδιά με ιδιαιτερότητες στη γλωσσική ανάπτυξη και την κοινωνική αλληλεπίδραση μετ Κορογιαννάκη Μιχαλέτου. Αθήνα: εκδ. Σαββάλα.
  • Βογινδρούκας, Ι. & Sherratt D. (2020). Υποστηρίζοντας την εξέλιξη παιδιών με αυτισμό. Οδηγός εκπαίδευσης παιδιών με διάχυτες αναπτυξιακές διαταραχές. ΑΦΟΙ Κυριακίδη Εκδόσεις Α.Ε.
  • Faherty, C. (2000) Τι σημαίνει για μένα. Αθήνα: Ελληνική Εταιρία Προστασίας Αυτιστικών
  • Frith, U. (1994). Αυτισμός. Αθήνα: Ελληνικά Γράμματα.
  • Gray, C. & White, L. A. (2003). Κοινωνική Προσαρμογή. Πρακτικός Οδηγός για αυτιστικά Παιδιά και Παιδιά με σύνδρομο Asperger. Αθήνα: Σαββάλας.
  • Σινανίδου, Μ. (2013). Διάχυτες Αναπτυξιακές Διαταραχές. Αυτισμός. Εκδόσεις Ίων.
  • Συριοπούλου, Χ., Κασίμος, Δ. (2013). Επικοινωνία και Εκπαίδευση Ατόμων με ΔΑΔ/αυτισμό. Θεσσαλονίκη: Παν/μίου Μακεδονίας.

Συναφή επιστημονικά περιοδικά:

  • Journal of Communication Disorders
  • Autism Research
  • Autism
  • Language Processing and Disorders
URL ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ ΣΤΟ ECLASS

https://eclass.uop.gr/courses/SLT114/